Saun and Starr- Look Closer

Look Closer
Daptone Records
Betyd 6/10
Ni vet Daptone Records. Det Brooklynbaserade bolaget som startades i början av 2000-talet men där det låter som att tiden stått stilla sedan 1965. Där de smutsiga neonskyltarna aldrig plockas ner och där det alltid känns som att det regnar utanför den blygsamma entrén till inspelningsstudion House of soul i Bushwick. Husbandet The Dap-Kings stod för många av de bästa stunderna på Amey Winehouse Back to Black och den tidigare James Brown-imitatören Charles Bradley fick en hel värld att gråta till den vansinnigt vackra dokumentären Soul of America 2012.
Saundra Williams och Starr Duncan Lowe har tillhört den innersta kretsen runt Daptone-grundaren Gabriel Roth en längre tid och de bägge grannarna från uppväxtidens Bronx lärde känna varandra redan i mitten av 80-talet. Strax senare slog de sig ihop med bolagets i dag kanske största stjärna, Sharon Jones, och började sjunga bakom henne på bröllop hemma i New York. Nu, hundratals spelningar och omfattande turnéer senare, släpper de sin första skiva under egna namn och kompar gör naturligtvis The Dap-Kings. Hot Shot från förra året blev Daptones hittills mest sålda sjutummare och låten har spelats mer eller mindre dygnet runt på USA:s retrosoul-kanaler de senaste tolv månaderna.
Albumet då? Det är såklart lika fint som förutsägbart och Otis Reddingfierat. Precis som det mesta annat som släppts på samma etikett sedan 2001. Ingenting är direkt dåligt, men alldeles för mycket är så välproducerat och finsnickrat att själva sångerna försvinner i den där besattheten av att låta som producenterna vill att det en gång ska ha låtit. Bäst blir det i den halvt funkiga Big Wheel och i den tårgripande Dear Mr. Teddy, men som helhet är Look Closer inte mer än ett album i mängden av många andra helt ok retrosoul-skivor från ett sympatiskt litet indie-bolag som egentligen är roligare på pappret än bakom mixerbordet.